Almindelige personbiler er blandt de dårligste investeringer du kan gøre dig, hvor du er næsten 100 % sikker på at tabe penge på dit køb. Få ting falder nemlig så meget i pris som en ny bil direkte fra forhandlerne – og det uanset om der er tale om en benzin-, el- eller hybridbil. Jo nyere en bil er, jo mere vil den som udgangspunkt også falde i værdi som tiden går. Mange bilejere, særlige de der har for vane at købe nye biler, er derfor også meget i tvivl om hvornår det giver bedst mening at sælge deres bil.
Selvom der ikke findes noget endegyldigt svar på, hvornår det er bedst for dig at sælge din bil, er der dog god hjælp at hente fra diverse bilforhandlere, som giver gode råd til hvornår du gør klogest i at sælg bil.
De første år er de dyreste
For mange bilejere kan dog komme som et chok, hvis de efter ganske få måneder eller år forsøger at sætte deres bil til salg. En ny bil vil nemlig falde lynhurtigt i værdi, hvor de fleste biler i dag regnes med at falde 40 % i værdi over bilens første tre år. Alene bilens første leveår står her for et tab på mellem 17-18 %, hvor tabet i værdi dog bliver mindre år for år.
Mange bilejere er uforstående overfor dette, da de flestes biler endnu er uden de større ridser, skrammer samt fejl og mangler. Generelt betyder alderen på bilen meget for prisen de første mange år af bilens levetid, hvilket dog ændrer sig når bilen bliver op mod 7-8 år gammel. Her vil bilens stand i langt højere grad spille ind på prisen – altså hvor godt bilen er blevet vedligeholdt, hvor mange skrammer bilen har, hvilken værksteds- og synshistorik bilen har, samt ikke mindst hvor langt bilen har kørt i sin levetid.
De dyre første år af bilens levetid medfører dog at mange eksperter salg af nyere biler de første par år mens bilen stadig er velkørende, hvortil det giver bedre mening at vente med at sælge bilen til at prisfaldet årligt er blevet noget lavere. Du undgår alligevel ikke at tabe penge på din bil, uanset hvad du gør.
Bilens udgifter
Nogle gange kan de blive dyrt at gøre det for billigt – dette gælder også for biler. Mange vælger at købe en ældre og billig bil til et par tusinde kroner, da pris for en nyere for mange kan virke skræmmende – ikke mindst taget den store prisfald de første på år i betragtning.
Når du ejer en ældre bil, skal du dog være opmærksom på, at du ofte vil have en noget højere udgift til værksted og reparationer på denne bil. Biler af ældre dato er nemlig mere tilbøjelig til at volde problemer med både motor, kobling og bilens andre vitale dele. Bilejere til ældre biler vil derfor ikke bare være hyppigere på værksted, men også skulle betale nogle højere summer til vedligeholdelse af bilen.
Dertil er den teknologiske udvikling på bilfronten i disse år under voldsomme forandringer, hvor mange nyere biler er noget billigere i brændstof og øvrige udgifter og afgifter.
Dette bør du overveje kraftigt, hvis du ejer en ældre bil, og overvejer at erstatte den med en nyere. På bare få år kan en nyere bil ende med at være billigere for dig end en ældre – også selvom en nyere bil ofte koster noget mere.
Den psykologiske effekt
For de der er på jagt efter en brugt bil, er der en lang række ting de kigger efter og er opmærksomme på, når de skal vælge en bil. Mange aftaler med sig selv eller deres partner, at de for eksempel ikke ønsker at købe en bil som har kørt mere end 100.000 eller 200.000 kilometer. Har du en bil der har kørt for eksempel 92.000 kilometer, vil dette være et godt tidspunkt at sælge bilen på, da det ligger et stykke under de 100.000. Har bilen derimod kørt 102.000 km. er der ofte et dårligt tidspunkt at sælge på, da bilen pludseligt kategoriseret blandt noget mere slidte biler, alene ud fra den betragtning at bilen har oversteget de hundredetusinde kilometer.
Generelt spiller den psykologiske faktor en stor rolle i salget af din bil. Ved du for eksempel at en nyere model af din bil er på vej på markedet inden for de kommende måneder, kan det være værd at overveje et salg af din bil inden da. Så snart den nye model med nyere og mere avanceret udstyr er kommet på markedet, vil dit bil falde i værdi. Folk ønsker nemlig ikke at købe en ”gammel model”, heller ikke selvom den nyere model ingen indflydelse har på din bils nuværende køreevne.